Jag såg FITNA - och den filmen skrämde mig

Nu, med SD:s intåg från riksdagen (och uttåg från biskopens predikan) tycker jag att alla människor som är politiskt intresserade borde ta del av den politiska retorik som SD och dess europeska systerpartier för. Enbart av den anledningen kan man bemöta deras argument och på ett demokratiskt sätt bekämpa dem. Därför såg jag Fitna. 

Fitna är, för er som inte känner till den filmen, den holländske partiledaren Geert Wilders anti-islam-film. I den filmen visas ganska kontroversinella citat från koranen tillsammans med muslimer med mördande åsikter och bilder från kända terror-attacker. 

Den filmen skrämde mig. Inte så att det var muslimerna som skrämde mig eftersom jag vet att Allah, liksom vår kristna gud (jag vet att de är samma gud men ändå är tolkningarna så olika att de närmast är olika gudar), aldrig skulle tillåta att människor dödar andra människor för deras egna vinnings skull. Islam är en fredlig religion som har skänkt världen mycket värdefulla bidrag till kulturen, till rättvisan och till livet. Därför är det de extremt (på gränsen till extremistiskt) anti-religiösa yttringarna som skrämmer mig. Dessa anti-religiösa yttringar som i sitt försök att bekämpa en grupp sopar bort de 99 % av utövarna som aldrig någonsin skulle sympatisera med den procent som psykopatiskt nog bekämpar rättvisa och mental sundhet. 

Av den anledningen är jag glad att jag såg Fitna eftersom den filmen öppnade ytterliga mina ögon för vilka krafter som vi måste se upp med - de krafterna som kämpar för våldsam polarisering och som inte kommer bringa annat än olycka om vi inte tillsammans bemöter deras argument och visar världen att de har fel, fel och åter mångtmycket fel.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0