Att lära mig ett nytt språk om fem år skulle uppfylla en dröm

För ett par veckor sedan planerades en klassåterträff. Eftersom jag inte har sett någon gammal klasskompis på fyra år (förutom ett glädjande undantag förra veckan) skulle det vara speciellt roligt att ta med den klassbok som två klasskamrater gjorde iordning till klassen och få boken signerad av alla. Tyvärr blev inte klassåterträffen av på grund av ett alltför litet uppslutande. Men den fick mig att öppna boken och se en del av mig själv som jag inte sett på länge.

Det var nämligen som så att varje klassmedlem fick en sida tillägnad sig, där lite information spreds. Där kunde man också läsa om mig. Det fanns två saker som fångade mitt intresse. Först och främst var mitt svar på frågan "vad vill du helst jobba med om tio år" lite speciellt. "Vad som helst förutom ekonomi" sa jag. *HOST*. Sedan fastnade jag för att jag, inom dessa tio år, ville kunna tala fem språk. Och jag är nära med detta. 

Jag älskar språk; jag älskar att tala med människor och lära mig av dem. Därför skulle varje språk hjälpa mig att komma nära en människa. Och vad kan jag? Lite svenska... rätt bra engelska, godkänd tyska och bene italiano. Därmed krävs det bara ett språk till för att jag ska uppnå den drömmen. Bra va?   

Så, förutom att jag faktiskt utbildade mig till ekonom är jag fast besluten att förbättra mina kunskaper inom Deutsch och Italiano, samt lära mig ett nytt språk. Då är drömmen (10-års-målet, om man vill kalla det så) uppfylld, och jag får fler drömmar att kämpa emot!

Kommentarer
Postat av: Paula

Hej Daniel, jo jag kommer också ihåg den där sidan. Jag skulle visst bli officer och var så trött på skolan att lökiga försvaret verkade passa mig utmärkt. Ja, nu sitter jag här, nästan 4 år kvar på en tandläkarutbildning som jag dessutom fick komplettera en halv gymnasieutbildning för att få. Det är fan att man skall vara så ung och dum och inte kunna fatta några vettiga beslut;-).

Det var trist att det inte blev någon återträff, men jag måste säga att jag tycker nästan att det var för tidigt. Om fem år till kör vi och då kommer det bli riktigt intressant!

Något som skulle vara ännu mer spännande, tycker jag, vore en högstadieåterträff. Men det kommer väl någon gång när nån orkar ordna nått för det gör verkligen inte jag just nu.

Kram på dig

2010-10-29 @ 09:04:44
URL: http://paulafroberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0