"Stolthet och Fördom" är den enda kärleksboken som passar för killar

Jag tror att ni redan känner till mina galna teorier som kan dyka upp ibland (eftersom jag har alltför mycket fantasi). En av dem var ju att Vanita skuldsatte sig för att komma med i "Lyxfällan" och därigenom bli känd (hon nämns numera på all reklam om bartenderskolan så mission accomplished). Därför kommer ännu en sådan teori - att "Stolthet och Fördom" igentligen är en kärleksbok för killar.

"Stolthet och Fördom" handlar, för er som inte är literärt intresserade, om Elisabeth som lever med sina föräldrar och fyra syskon i 1790-talets England. Eftersom männen fortfarande rår för allt det ekonomiska måste döttrarna gifta sig rikt för att behålla den åtminståne bra levnadsstandarden som de för närvarande har. Och Elisabeth tycker inte om det eftersom hon är en sådan tjej som män friar till utan att få ett "ja". Därför kommer den nyinflyttade rikemannen Mr. Darcy att få det svårt. Och inte hjälper det att hans ovillighet för att anpassa sig till de sociala sammanhangen skapar en till synes oändlig klyfta mellan honom och Elisabeth. Men... det är ju en kärlekshistoria så jag behöver inte gå djupare in på berättelsen.

Om boken är något så är det en kärlekshistoria. Inte bara en, utan två lyckliga kärlekar har fötts under historiens gång. Därför är det fortfarande en bok som passar tjejer. Men (och nu kommer min teori) den passar också killar!

Mina bevis för detta är att Mr. Darcy är allt annat än den alfa-hanne som vanligtvis dyker upp i kärlekshistorierna. Jag menar; jämför gärna Mr. Darcy med Pierce Brosnan i "Mamma Mia", Patric Swayzey i "Dirty Dancing", Danny i "Grease", Zac Efron i "High School Musical" och "vanlig favoritkille" i "vanlig kärleksfilm". I alla dessa filmer är killen en "kiiiiiing" som alla tjejer redan vill ha. Där är dem socialt anpassade och mycket populära. Där handlar kärlekshistorierna om att killarna ska välja just de tjejerna som har huvudrollerna - och inte tvärtom. Men i Mr. Darcys fall handlar det om motsatsen. Han är en kille som, trots att han visst är stormrik (jag tror det, men jag vet inte hur mycket som hans lön skulle motsvara i dagens ekonomiska läge), begår det oförlåtliga brottet att inte bry sig om det sociala spelet. Han är inte populär, helt enkelt, och kärlekshistorien slutar med att hon till slut väljer honom. En realistisk kärlekshistoria, alltså, där killen inte behöver vara en generisk superduper-alfa-hanne för att få den tjejen som han vill ha.

Nå. "Stolthet och Fördom" är en mycket intressant historia. Men om jag får vara ärlig finns det, trots allt, intressantare historier att se. Jag tycker fortfarande om Action-Filmer, Slash-filmer och skräckfilmer och kommer alltid att göra det. Men om jag vill se en kärleksfilm blir det nog "Stolthet och Fördom" av förgående skäl

ps. Måste få ett jobb snart, haha. Annars kommer jag nog råka göra upp en plan på hur jag ska ta över Sverige - och det vill ni väl inte, haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0