Sahlin straffas för att hon gjorde vad socialdemokraterna krävde att hon skulle göra

Dagens stora nyhet är att Mona Sahlin avgår som partiledare för socialdemokraterna. Detta efter att hon har lett partiet genom dess sämsta val någonsin. Men det är faktiskt inte rätt, enligt min mening. Trots alla mina åsikter om henne tycker jag inte att valresultatet ska få henne att avgå.

Mitt största argument till att valresultatet inte borde då henne att avgå är att hon är socialdemokraternas offer. De fick henne nämligen att göra saker som kostade socialdemokratin flera väljare: däribland att välkomna Lars Ohly(cka) in till det rödgröna samarbetet.

Ni minns kanske valkarusellen som rördes upp när hon hade blivit vald till partiledare. Då var hennes första riktigt bra beslut, som verkligen skulle locka kvar väljare, att utesluta Ohly(cka) från samarbetet. Då skulle de många väljare som lämnade socialdemokraterna enbart för samarbetet med V(PK) stanna kvar. Men flera socialdemokrater stred mot henne, de ville visst samarbeta med Lars Ohly(cka). Och... det slutade som det gick.

Ja, Mona Sahlin har sina brister. Men att hon har utsetts som syndabock för att hon av sina partikamrater tvingades att gå emot sina sunda åsikter och välkomna in Ohly(ckan) är fel.

-------------------------------

Nu fick jag reda på att folk tyckte att det var fenomenalt att Gotlänningar väljer sina manliga lucia-män. Det tycker jag, trots att det var pojkar som var Lucia-män när tiden begav sig, är fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0