Jag undrar om Academic Works än ser att jag finns - uppdatering i jobbsöket

För en nyligen examinerad ekonom som knappt har någon arbetslivserfarenhet värd namnet är det ganska svårt att bli anställd på ett svenskt företag. Alla företag kräver att man ska ha helst ett par års erfarenhet. Därför är det i stort sett bara konsultföretagen kvar. Dock undrar jag om jag ens finns för dem. Jag söker jobb hos dem (speciellt Academic Works) men får inget svar från dem. Eller rättare sagt: jag får reda på att jag hade jättebra kvalifikationer men att de tyvärr hittade en som var bättre. Hmm... hur ska man ändra på situationen?

Idag fick jag ett telefonsamtal från Intervjubolaget Imri. De ringde mig ganska precis mitt i min dagliga en-timmes-promenad vilket fick mig att be dem ringa upp mig senare för att hinna hem. Gjorde hon det? Nej, det gjorde hon inte. Det kanske beror på att jag inte svarade på några frågor (eftersom jag inte visste något om företaget eftersom jag sökte jobbet 24e augusti). Men jag är inte alltför ledsen att de sket i mig, för efter att ha gogglat upp företaget ser jag att det inte är superomtyckt: jag skulle skämmas för att jobba där (även om det har gått med vinst i tre år i rad).

Jag går nu hos en jobbcoach hos ActivPersonal som jag litar på. Coachen bombaderade mig direkt med frågor så hon sköter sitt jobb. Och hon gav mig ett arbetsblad om hisspresentationen (alltså att man ska presentera sig så slagkraftigt som möjligt på tre minuter, den tid som det tar att åka hiss) så jag får kolla igenom det. Det kan behövas eftersom jag nog är alltför analytisk och ödmjuk för att ens försöka sälja mig själv. Men eftersom dagens arbetsgivare är för försiktiga så är det ens personliga försäljning som skaffar jobbet - och inte ens kvalifikationer.

Nå: tack vare coachingen och att ännu ett företag visat någon slags intresse för mig (ända tills dess att de pratar i telefon med mig...) finns ett visst ljus. Men nu väntar fler CV-skrivningar och fler sådant. Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0