Det svenska rättsystemet är inte korrupt - hur hårt Pirate Bay-skaparna än är bestraffade

Pirate Bay-skaparna har ju blivit bestraffade med fängelsestraff och miljonbelopp i skadestånd. Till deras försvar dyker det upp miljoner med statusmeddelanden på facebook där man jämför Pirate Bay-domen med andra kända domar. En av jämförelserna är att eftersom Engla-mördaren "bara" fick betala 75 000 i skadestånd när PP-skaparna ska betala miljonbelopp är det svenska rättssystemet korrupt.

Saken är den att det inte är så! Anledningen till att rättsystemet inte har havererat på grund av det olyckliga exemplet är att skadestånd ska ersätta en ekonomisk skada. Om jag förlorar miljoner på att någon stjäl sakerna vill jag ju få tillbaka den miljonen. Samma sak gäller om det är miljard-belopp, eller någonstans runt 1 000 kronor. Och om jag säljer videofilmer och musik förlorar jag ju pengar om någon laddar ned mina varor illegalt. Därför vill jag ha tillbaka de pengarna som någon annan har stulit från mig.

Därvid har jag inte berört Engla. Hennes förlust är både avskyvärd och oersättlig (även om mamman fick miljonbelopp av någon skulle det bara fungera som ett smärtstillande medel eftersom förlusten aldrig kan göras ogjord) och därför kan man inte sätta pengar på hur hur mycket skada som äckel-mördaren har gjort. Därför säger jag inget om 75 000 är för lite eller för mycket. Det enda jag säger att Pirate Bay-rättegången ska aldrig jämföras med Engla-domen eftersom hela liknelsen visar hur lite man vet om det svenska rättssamhället - och att man därför inte ens borde uttala sig om PP-domen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0