Den nyexade ekonomens onda cirkel - hur fan får man erfarenhet?

Som nyexad ekonom är jag riktigt hungrig och vill börja jobba på en gång. Därför trodde jag att min hunger skulle visa sig räcka för att få ett jobb. Men inte visste jag att ekonomföretagen stänger ute sin bästa källa till lyckade medarbetare - nyexade människor.

Det är nämligen som så att i stort sett alla företag som vill ha ekonomassistenter söker efter folk med erfarenhet (gärna ett par års erfarenhet, står det). Det betyder att det är en jädra ond cirkel som en nyexad ekonom har svårt att ta sig in i. Jag menar: för att få erfarenhet måste man hitta ett jobb - men för att hitta jobb måste man ha erfarenhet. Pluss/Minus svårt val.

Så jag börjar bli frustrerad över den svenska arbetsgivarens respektlösa motsats till framtids-beteende. Men ock... i Tjeckien fick jag höra att det är lättare att få jobb. Där är det lättare än här att få jobb som ny-exad. Därför är jag glad över att alla inte är som Sverige

--------------

Förresten. Visste ni i att i Tjeckien är svensk-talande personer i modet. De vill nämligen ha anställda som kan tala svenska, eftersom de har viss kontakt med svenska företag. Därför vill jag gärna söka mig utomlands.

Kommentarer
Postat av: Paula

Hej Daniel. Det måste kännas tufft för dig att gå arbetslös. Min svåger är också ekonom, han gick arbetslös i många år och var tvungen att bo hos sina föräldrar (kan inte vara så kul när man är 30+). Till slut fick han jobb på kommunen i Edsbyn, långt bort från familj och vänner, men han tog det eftersom han behövde erfarenhet och genomled två år i "skogen". Men erfarenheten betalade sig och nu bor han närmare oss och hans nuvarande arbetsgivare satsar på honom. Tjeckien låter som en kul utmaning. Kanske tjeckiska blir ditt femte språk? jag önskar dig i alla fall all lycka till.



Kram Paula

2010-11-20 @ 16:57:15
URL: http://paulafroberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0