Boken om kungen förstärker bara motsättningen mellan rojalister och republikaner

Jag hoppas att ingen har missat att kungen (Sveriges riktige Kiiiiing) har hamnat i Blåsväder. Nu är det ingen diktator som han berömmer, istället verkar det vara hans Berlusconi-liknande livsstil (de verkar ju, enligt boken, dela syn på kvinnor) som har hamnat på en bok. Därför blåser debatten upp kring monarkins vara eller inte vara.

Jag har inte läst boken. Men man kan ju inte undgå att följa stormen kring den. För det första, på något sätt kommer den boken bestämma om vi ska ha en monarki eller republik - vilket är helt fel! Jag menar: frågan om statsskick handlar om tradition, om representation, om mandat för statstjefen att uttala sig politiskt - och inte vad statschefen gör. Om det var en president som - enligt uppgift - hade besökt en strippklubb, skulle vi då kräva att omvandla Sverige till en monarki! Och förresten, republikanerna är redan sålda. De kommer bara bli än mer rabiata i sitt tyckande att kungen ska avsättas och ersättas med en president. Samtidigt kommer rojalisterna tycka synd om kungen och bli än mer rabiata i sitt försvarande. Motsättningen mellan grupperna, som redan varit irriterande stor, kommer bli än större. Är det bra?

För det andra: det är helt befängt att hela boken handlar om rykten. Visst, författarna säger att de har valt bort flera delar, men det är nog bara en ploj. Jag tror faktiskt bara på att någon källa vill ha lite kred och därmed börjar sprida rykten om kungen. Därför kan till och med jag få en bok skriven om mig.

Men det värsta är inte dessa två anledningar. Istället är det att hela kultur-Sverige - som inte gör något annat i livet än att tycka och få pengar för det - ska ha något att säga om boken. Nu får de ännu en anledning till att rapa ut information som bara de bryr sig om - och mitt intresse kunde inte bli mindre!

Nå: jag tycker i alla fall att det är bra med en bok som bedömmer statschefen. Om vi hade en president skulle ju vi göra likadant (annars skulle vi likagärna göra som i Nordkorea och skaffa oss likadana frisyrer som vår käre , psykopat-landsfader). Men då måste ju boken leva på fler saker än rykten och "Hänt Extra"-skvallet!

Kommentarer
Postat av: Emily

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-11 @ 15:19:09
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0