Lite raljans om Mona Sthalins väskval

Idag tänkte jag skriva om något annat än personliga saker för jag tänkte på den där "historiska" bilden som SVD tog på partiledarna; den där bilden som visar att oppositionen har tagits över av en röd lyxväska. Och det är just den debatten som jag ska kommentera för det är faktiskt en av de sundaste "jag-har-för-mycket-fritid"-debatter som finns. Anledningarna till detta påstående är två. För det första känns det konstigt att valet (som kommer bestämma vilka av de två blocken som tar makten just som Sveriges ekonomi blir bättre) överskuggas av en röd liten dyr kreation. Men samtidigt är det slarvigt, rent ut sagt dumt av Stahlin - en socialdemokrat - att ta en dyr väska med sig. Hon borde ju försöka ta med sig en slarvigt gjort kopia eller en snygg maxi-väska för att leva sina politiska värderingar!

Sedan läste jag en konstig krönika i Metro igår, där skribenten ansåg att väskdebatten är ännu ett exempel på hur det kvinnliga könet alltid undertrycks. Hon skriver till exempel att debatten om Reinfeldts dyra klocka var väldigt kortlivat eftersom han är man. Men snacka om att krönikören gör en höna av en fjäder. Att Reinfeldts klocka är dyr betyder ingenting för han begår inte dubbelmoral - likisom Stahlin. För Lars "Smygkommunisten" Ohly var smart nog att inte ta på sig en dyr klocka för då skulle han bli minst lika hängd som Stahlin. Och miljöpartisterna tog inte med sig miniatyrbilar eller mineralvatten eller annat krimskrams som skulle göra att deras val av attraljer gick emot deras värderingar. Så, dessa tre människor i oppositionen var smidiga - i jämförelse med huvudledaren.

--------------------------

Sedan är det omöjligt att missa väskan. Alla ser den

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0