Jag saknar att köpa alkohol i stormarknaden

Jag borde kanske starta en blogg som heter "Mitt liv efter Italien" för det är just det som dagens inlägg kommer handla om. Det gäller nämligen hur det är att handla här i Sverige och man jämför med i Italien. Inte så att det skiljer sig så mycket. Varorna är nästan desamma och priserna likaså.

Men alkoholen. Ja, alkoholen. Det var verkligen en cool grej att bara gå in till den lokala stormarknaden och ta med sig en Chianti (jag blev förälskad i den i huvudsak toskanska vintypen Chianti) för enbart fyra euro, och en flaska Limencello för sju euro. Sådant händer inte här i Sverige.

Dock blir det jämnt i Sverige av att kassörerna och kassörskorna här faktiskt är trevliga, snabba och servicevilliga. I Italien fanns det kassörskor som arbetade långsammare än vad det tar för mig att promenera till Kiruna. Och de vet inte vad ett leende betyder. En av dem (en väldigt speciell tjej med rosa hår) sa till och med cazzo när hennes synbart dåliga humör tog över (cazzo betyder mer eller mindre fan).

Och en annan skillnad mellan Sverige och Italien är att man där packar in sakerna i påsarna under tiden som kassören slår in varorna - även om man är ensam. Jag lärde mig aldrig att göra det...

Så ja, det finns båda saker som jag saknar och är glad över att slippa. Men det är ju det som är skoj att resa utomlands, man ser saker ur ett annat perspektiv!

En random chianti-flaska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0