Bombdådet har inte ändrat min syn på muslimer - men väl på den politiska korrekthetens uselhet

Att en människa spränger sig för att döda andra är fel - oavsett vem som gör det och oavsett i vilket syfte personen gör det. Det trodde jag att alla är överrens om - men efter att ha läst dagens alla twitter-inlägg börjar jag tvivla på det...

Bombdådet verkar inte ha varit en olycka. Efter att ha sett övervakningsbilder på det hela ser det verkligen inte ut som att någon gick runt med spikförsedda nyårsraketer och råkade tutta eld på dem. Istället ser det ut som att det var turens vingslag som hindrade en potentiell massmördare från att ta med sig människor till dödens rike. Därför ska den personen som gjorde det fördomas med alla ord som står människor till bruks. Men händer det?

Låt mig förklara. I twitter var det knappt någon som fördömde mannen. Istället var det enda som man såg diskussioner som handlar om att Lasermannen2 kallades "ensam galning" för att han var vit och Stockholm-bombaren för terrorist för att han var färgad. Fler bäddade in sina paranoida föreställningar om att Reinfeldt motverkar demokrati i sina inlägg. Och några kritiserade nyheterna för att ge knapphändig information. Men, och jag reppeterar, ingen fördömde bombaren för vad han ville göra.

Orsaken till detta är att Sverige är ett jävla PK-land, där man inte vill stöta sig med någon. Man vill inte göra det. Men om det var en vanlig Svensson som hade legat död i snön skulle stormen köras igång för fulla muggar. Då hade alla fördömt bombningen!

Jag hade självklart fördömt mannen, även om han var ofärgad. Och jag fördömer bombaren, även om han är muslim. För jag känner muslimer, jag har hört deras ord. Jag har förstått att Islam står för samma slags rättvisa och trygghet som kristendomen gör för kristna. Jag har sett vilka gästfria ord om rättvisa och kärlek som Imanerna lär ut. Och jag vet att 99 % av alla muslimer inte skulle gå emot Muhammeds ord som lär ut att det är fel att döda. Och om jag hör en endaste människa som skuldbelägger alla muslimer som en grupp för vad en galen 28-åring gjorde kommer jag känna att han bråkar med mina kompisar - och då bråkar han defenetivt med mig!

Men detta sagt förstår ni nog att om jag fördömer mannen är det inte för att han är muslim, man, 28 år eller Trasås-bo. Istället fördömer jag honom enbart för att han vara nära att ta med sig människor in i döden. Ett sådant beteende är värt att fördömas - oavsett var som gör det och i vilket syfte man gör det i! Även om vi lever i ett jävla PK-land!

Kommentarer
Postat av: erica

helt rätt daniel, helt rätt!

2010-12-14 @ 20:07:11
URL: http://ericaochlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0