Jag såg en svensk film på italienska - kan det bli mer internationelt!

Efter två månader i Italien känner jag att jag nog borde lära mig förstå det italienska språket och därför har jag valt att tre veckor i streck se italienska filmer. Nu är det bara så att två av dem inte är vilka filmer som helst - utan de två första delarna i Millenium-trillugin. Den första filmen såg jag med en hungersk tjej och en belgisk tjej och de blev - minst sagt - chockade av historiens minst sagt våldsamma händelser: när Salander blev våldtagen täckte de för ögonen med sina händer. Så kan det gå för de som inte är vana vid svenska våldsamheter. Film nummer två såg jag idag, tillsammans med mina norska kamrater. En av dem hade både sett första filmen och läst trilugin så hon förstod allt.

Hur det gick med språket? Bra, tänker jag. Jag förstod 80 %. Borde öva mer dock... Någon som vill skicka en dvd med posten?

Kommentarer
Postat av: Johan Wahlberg

Är ganska överraska själv att jag uppdaterade min blogg. Jag får se om det kommer att bli mer kontinuerliga uppdateringar. Det känns som det kommar att bli det just nu iaf:)

2009-10-13 @ 22:18:28
URL: http://johanwahlberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0