Det är därför som andra intrycket är viktigt med marknadsföringen

Hej. Som ni säkert vet är det första intrycket av största vikt vid alla sorters möten. Utifrån den första minuten som man är med en person kan man skapa sig en bild av denne som tyvärr sätter sig fast länge. Detta blir så intryckt i en att motparten måste kämpa mycket för att leda in en i andra tankar om denne. Och detta för in mig till mitt ämne: hur det är i affärer.

Affärer gör man ju på möten. En bra presentation kan ju skapa en ny kund. Det är därför som försäljaren verkligen inte får klä sig hur den vill för då påverkas ju hela affären av detta (en kostymklädd försäljare med vita strumpor får inga kunder). Så långt är allting bra - tills dess att kunden råkar ut för bekymmer.

Tro mig, allt händer alla. Alla är inte vuxna nog att - om det gäller mig - hålla reda på sina ägodelar vid extrema situationer. Saker går sönder och tappas bort, och det är detta som är testet som visar om man förtjänar att behålla kunden eller inte. Man måste alltså kunna inge ett bra andra intryck.

Tänk om er nyköpta sak går sönder. Vad gör ni? Ni ringer helpdesk såklart, och hoppas på hjälp. Om de är snälla nog att de hjälper er kommer ni ju att börja lita på dem och därmed bli en lojal kund. Detta kommer i sin tur att leda till att ni berömmer affären för era kompisar så mycket att de blir trogna kunder.

Motsatsen till detta är att affären inte hjälper er; att de anser att ni är ansvariga för det som gick fel och att de därmed inte kan (eller rättare sagt vill) hjälpa er. Detta kommer ju leda till att ni bojkottar affären och får era vänner att göra detsamma. 

Det är därför som andra intrycket är viktigt; att man har resonerat kring lösningar på eventuella problem så att man kan ta itu med dessa på direkten. Annars förlorar man sin kund. Själv har jag ju lekt med tanken att man ska starta en business där alla förstagångskunden råkar ut för problem. De måste då ringa och klaga, vilket jag lyssnar på och på direkten löser deras problem. Om jag har rätt kommer mitt agerande att skapa ett så gott förtroende hos dem att de håller sig till mitt företag en lång tid framöver.

--------------------------------------------------------------

Jag hoppas att detta inte var grekiska, KA. Det innehåller ju inget om ekonomi eller budgetering.

Förresten så är det morgondagen som är dagen med stort d i. Då sticker jag iväg. Gött!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0