Göran Hägglund är en riktigt bra retoriker

Även om jag försöker så gott jag kan har jag kvar några fördomar och en av dessa är att alla radiokanaler som börjar på "P" är smygsocialdemokratiska. Nu, när jag satt på tåget och för en gångs skull lyssnade på P3, kunde min förutfattade mening inte göra annat än förstärkas. Detta beror på att radioprataren hoppade på den mest retoriskt skolade partiledaren: Göran Hägglund.

Ni har kanske lyssnat på Hägglung? Inte jag. Men av det lilla jag vet om honom är han en väldigt bra retoriker. För det första klär han sig tydligen rätt bra (tillräckligt för att KING ska utnämna honom som en av Sveriges 100 mäktigaste modepåverkare) och för det andra försöker han fånga publikens uppmärksamhet med humor och ironi. Ni vet, sådant som Reinfeldt är helt främmande för.

Men i alla fall; jag som är en kvasiretoriker älskar Hägglunds stil. Anledningen till detta är att jag själv är ironisk och humoristisk (ni skulle bara se mitt tal om Barrack Obama). Därför blir jag bestört när P3:s radiopratare pratar skit om Hägglund för hans humor genom att gämföra - och bedöma - honom som en komiker. De tog till och med in en usel ståuppare som skulle genomföra en utvärdering av Hägglunds humor. Patetiskt och pinsamt dåligt, måste jag säga.

Var Hägglund rolig då? Defenetivt. Det bästa skämtet var den när han jämförde politiken med trafiken - det farligaste som finns är vänstersvängar.

Stödjer jag Hägglund? Nej, knappast; för jag är ingen kristdemokrat. Jag är inte så pass konservativ att jag skulle kunna rösta på dem. Dock är det bra att en högermänniska vågar stå upp för liberala högervärderingar (märk väl att högervärderingar i detta fallet är liberala sådana och inte främlingsfientliga) och försvara dem mot den verklighetsfrämmande kulturella rödvinsvänstern. Därför kommer jag - om jag ger mig in på den politska banan - att ha målet att genom retoriken göra Sveriges regeringsbildningar blåa och ansvarsfulla

-----------------------------------------

På tal om skämt. En socialdemokrat kritiserade Hägglunds utspel på Almedalen genom att säga att man ska hushålla med skattebetalarnas pengar. Men vad är det som hans parti vill göra i dessa kristider? Kasta pengarna i sjön genom alltför oansvariga offentliga satsningar. Det om något är humor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0