Miraklet i Hudsonfloden väcker minnen

Inte många har kunnat missa den enorma bedrift som piloten "Sully" utförde för några dagar sedan. Att nödlanda ett plan vars båda motorer slutat fungera utan att skada passagerare eller New York-bor är ett mirakel. Därför relaterar jag denna händelse till en annan intressant mirakelflygning. För flera år sedan flög ett plan (Flight 143) mellan Montreal och Edmonton. På vägen tillbaka upptäckte piloterna att planet inte hade tillräckligt mycket bränsle för att ta sig mellan städerna. Därför tvingades de utföra en spektakulär glidflygning på flygfältet Gimli - vilket gav planet smeknamnet "Gimli glider". Likheten mellan Gimli Glider och Hudson-miraklet är att alla passagerare räddades av enormt skickliga flygpiloter. Skillnaden är att bara en av miraklen - Gimli glider-händelsen -  blev omskrivet i en bok (som min mor sträckläste en natt; hon kunde inte lägga ifrån sig boken).  Det som skedde på Hudsonfloden inträffade under en så kort tid att man inte ens skulle kunna göra en kortfilm om den. Så mor min kommer inte kunna sträckläsa om denna händelse. 

-----------------------------------------------------------

Jag läste också att jordnötssmör i USA har blivit smittat av salmonella; annars skulle man inte kunna förklara den enormt utbredda epedemin därborta. Rent raljant sett kan man säga att salmonellabakterier har uppkommit från ingenting. Se klippet http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504

Kommentarer
Postat av: Mamma

Som bibliotekarie kan jag rekommendera "Flight 143 från Montreal" av William Hoffer och Marilyn Mona Hoffer. Finns det en bok om incidenten på Hudsonfloden, kommer jag med nöje att sträckläsa den också.

2009-01-18 @ 17:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0