Så skulle det kunna bli fred i en viss del av Mellanöstern

Än en gång vill jag påpeka att jag är emot konflikten som drabbas Gaza-invånarna. Särskilt efter att ha pratat med min vän som har släktingar där. Han tvingas ringa dem varje dag för att höra om de är ok eller inte. Sådant ska inte ske. Därför vill jag ha fred. Men varför hägrar inte redan freden? Borde inte dessa problem vara lösta för länge sedan? 

Tja... inte med tanke på att fiendeskapen och hatets och säkerhetsivrandets propaganda hägrar där nere. Många av de muslimska länderna sprider avsky där. En viss antisemetism hägrar, särskilt som att Starbucks och McDonnals skadats av det idiotiska och närmast nazistiska ryktet som spridits via SMS. Ju mer hat som sprids, desto hårdare blir orden. Och jag förstår att hatet växer av att en stor despretation växer där nere. Att leva i en sådan misär, utan el och andra basala levnadsstandarder som vi tar för givet, är något som ingen borde uppleva. 

Men jag nämnde ju också att tryghetens propaganda hägrar i Israel. Och det gör det genom att konflikten startades för att israelerna skulle känna sig trygga. Vad skulle Malmöborna tycka om Köpenhamnborna om raketer flög över sundet. Inte glädje i alla fall. Samma sak gäller för de israeler som tyvärr tvingats leva med raketer som skjuts iväg från andra sidan muren. Sådana raketer som Hamas skulle kunnat stoppa, men som de idiotiskt nog inte gör något åt. 

Därmed har man två problem som håller konfliktens låga vid liv. Israelerna vill vara trygga och Gaza-borna vill ha en god levnadsstandarn. Vad gör man? Israelerna ska öppna gränserna, riva muren och pumpa in maljarder kronor till Gazas befolkning. För vad händer om israelerna bjuder på sjukvård och andra liknande förnödenheter? Glädje, hoppas jag. Att bygga upp något skapar med popularitet än att riva ned något. Och vad ska Gazaborna göra? Sluta skjuta raketer, minst sagt. Det var raketerna som fick den snart eventuellt avgående regeringen att börja bomba palestinierna. Så jag säger det en gång till: Israelerna ska pumpa in pengar i Gaza och Gazaborna ska sluta skjuta raketer. Då, kanske, får man en bra början på en lång fred. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0