Israel utför INGEN förintelse

För det första vill jag klargöra att jag inte stödjer kriget. Jag menar; det finns bättre sätt att lösa konflikten än att bomba vardera sidor. Men det är allvarligt att ordet förintelse, och liknelsen mellan judar och nazister, används. För det första: det som händer i Gazaremsan är inte och kommer aldrig bli en förintelse likt den som Hitlers handlangare utförde. Israelerna tömmer inte hela städer från oönskade element och skickar inte befolkningen till gasducharna. Israelerna kan inte ens tävla mot den mer förintelsebenägna über-kommunisten Pol Pot. Visst, att utsätta Gaza-borna för den enorma nöd som de har är inte rätt. Gazas invånare behöver fler förnödenheter. Men det är inte förintelse. Och för det andra använder israelerna knappast en retorik som bygger på att palestinerna är undermänniskor. Med dessa två tunga argument kan jag hävda att jömförelsen mellan Israeler och Nazister är helt och håller så långt ifrån den sunda verkligenheten som man kan komma. 

Men jag hoppas att Israelerna slutar släppa bomber och att Hamas slutar tillåta människor att skjuta ifrån raketer. Om båda parterna gör sådana upporffringar kommer freden snart komma.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0