Eller - antingen en av dem eller både och

Jag har en hatkärlek till ordet eller. Det är inte bara för att det är svårtolkat, utan också för att en arbetsbörda kan bli dubbelt så stor. Den svårtolkade biten för till att jag förr trodde att ordet "eller" uteslöt ett av alternativen. Se till exempel till påståendet "jag vill ha kaffe eller te". Detta ska ju tolkas som att om inte te finns vill man ha kaffe - och vice versa. På samma gång betydde lydelsen "skriftlig tentamen eller grupparbete" att man bara behövde ett av dessa. Men så är inte fallet, har jag lärt mig. Ett "eller" kan faktiskt visa att båda alternativen skulle kunna gälla. "Vi söker en med erfarenhet av utlandsarbete eller kårerfarenhet" ska ju tolkas som att en person med båda alternativen är ett kanonval. De enda fallen där "eller" inte accepterar båda alternativen är där de är helt ofrånkomliga. Säg vem som vill ha både te och kaffe. Men då kommer man ju ofrånkomligen in på när alternativen är oförenliga; vem som har tolkningsrätten. "Skriftlig tentamen eller grupparbete" kan vara förenliga för en lärare men oförenliga för oss studenter. Ska läraren då ge oss dubbel arbetsbörda för att denne tolkar kursplanen på ett studentovänligt sätt? Knappast. Därför är det bra att alla som arbetar med kursplaner tänker på att radera bort alla "eller" från examinationslistorna så att vi vet att vi inte behöver ha en dubbel arbetsbörda. 

------------------------------------------------------------

Enligt en argumentationsbok betydde en eller-sats (p v q) & -(p & q)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0