Dagens vänliga ord fick mig att inse att jag inte kan säga tack

Förra veckan hann jag med en halv riktigt bra föreläsning (det blev inte en hel föreläsning eftersom jag tvingades hasta iväg till en fin middag) som Futurum CC anordnade. Det var retorikkonsulten Eleine Bergkvist som talade om härskarteknik. Det som hon sa var riktigt lärorikt. Särskilt det här med att härska genom att berömma. Många chefer lyckas härska och söndra genom att just berömma folk. "Du är så bra bra att du borde göra det och det och det och såvidare" säger de. Detta fick oss att öva på att säga tack. Tyvärr funkade det inte för mig för jag märkte idag att jag måste bli bättre på att ta emot beröm. 

Orsaken till att jag kunde vara bättre på att ta emot beröm var att ett sådant kom idag. Det var nämligen en styrelsekollega som nämnde att min blogg var riktigt rolig. Inte så att hon använde härskarteknik =P; det var det verkligen inte utan bara en intressant öppning på inlägget. Men i alla fall; hennes sambo skrattade riktigt mycket när han läste den, och - om jag gissar rätt - tävlade de om att skratta mest när hon började öna igenom mina funderingar. Ställd som jag var kunde jag inte göra annat än att berömma henens blogg (vilken är tillräckligt djup att ge mig inspration till framtida inlägg) - vilket man, enligt Eline Bergkvist, inte ska göra. Det visar bara att man är dålig på att ta beröm (vilket i och för sig är bättre än att inte kunna ta emot kritik). 

Men till mitt försvar måste jag ju tillägga att jag inte väntat mig att min blogg är så rolig. Visst är den kanske provocerande, och dess texter gör att man inte behöver en doktorsexamen i psykologi för att veta var jag ungefär står rent politiskt. Men då det är överraskande och samtidigt smickrande att även de som står på den andra politiska sidan finner förnöjdsamhet i att läsa min blogg, kommer jag att fortätta att fylla den med inlägg. Jag menar; det är ju trots allt för er läsare som jag ens lägger energi på detta. 

-----------------------------------------------------

Inlägget tillägnar jag självfallet dig som berömde min blogg idag. Tack för detta =) Och för att beskriva glädjen av dina ord kan jag använda en annan bloggskribents ord. För känslan smakade som hallon och luktade som citron (eftersom han verkligen älskar den aromen).  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0