Sydsvenskans största svaghet - sjukt dåliga filmrecensenter

Jag prenumerar på den fenomela dagstidningen sydsvenskan. Den är global utan att ha förlorat sin lokala touch. Tyvärr finns det två saker som stör mig med tidningen. Den första saken är att den politiska inriktningen går längre åt vänster än vad jag vill. Nog för att de är kloka nog att försvara kapitalismen men ibland går de alltför långt bort från min sida för att jag ska vara helt nöjd. Men det gör ju inte tidningen dålig. Dock är tidningens största svaghet deras filmrecensenter Aghed och Tapper. Aghed är en filmkritiker som bedömmer allt annat än filmen. Troligtvis har han läst för mycket teori för han ser vissa saker i filmer som enbart en schitzofren person skulle se. Filmschizo är väl ett bra ord för detta? Vad vet jag, men det det går inte upp emot hur katastrofal Tapper är i sin smak. Han bedömmer inte filmer efter dess kvalitet, utan hur filmen stämmer överrens med hans åsikter. En annars väldigt bra film har fått dåligt betyg för att den är för "amerikansk". På samma gång är han en av de clownerna som kritiserar nyliberalismen (vad det nu är) i var och varannan mening. Ja, hans vidriga smak fick mig att avbryta "V för Vendetta" för - ursäkta skånskan - inte fan vill man se en film med en psykopatisk anarkist som man som beskådare enbart vill slita halsen av. Nåväl; sydsvenskan gör väl sitt bästa när de valde filmrecensenter. Man läser kanske hällre recensioner från personer vars åsikter stinker värre än 100 varbölder än någon som faktiskt har vettiga tankar.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0