Snabba cash - en bok som högskolestudenter borde dissikera

En av de mest intressanta böcker som jag har läst är "Snabba Cash". Den handlar om tre personer i Stockholm från tre olika samhällsskift som på olika sätt är verksamma i den undre världen. Deras öden förs till slut till samman i ettspännande antiklimax. Men nog om det. 

Jag nämnde ju att högskolestuderande borde dissikera denna bok. Det beror på att vi högskolestudenter tränas till att bli kritiska granskare. Bland annat indoktoreras vi i förmågan att fråga efter källor, och fråga om informationen verkligen stämmer. Detta gör att "Snabba Cash" inte ens överlever en tidig bedömning. Där är sociologin enkel; invandrare är skurkar och brats är kokainsnortande horhusbesökare. Att blint säga att "så är det i Stockholm" är att undvika ifrågasättningen. 

Men oavsett hur mycket jag ifrågasätter bokens giltighet är den en intressant historia. Och jag måste ju nämna att en av de mest intressanta aspekterna med boken var att följa livet på Stureplan. Dessa historier fick mig att tänka på Patrik Batemans äventyr i "American Psycho". Båda böckerna delar huvudpersoner som snortar kokain, ringer i callgirls, bedömmer människor efter kläder och rör sig bland rika människor. 



Kommentarer
Postat av: Björn

Tror inte att Jens Lapidus gör anspråk på att ge en heltäckande bild av invandrare respektive brats. Däremot skildrar han kulturer som finns på ett sätt som Stockholmspolisen anser vara korrekt.

2009-02-19 @ 07:27:16
Postat av: Daniel

Ja, han är ju advokat så han har säkerligen sett dessa kulturella yttringar i samhället. Men mitt inlägg var inte en kommentar om honom, utan en kommentar mot alla som blint sväljer bokens innehåll och hävdar att allt är bibeltrogen sanning.

2009-02-19 @ 09:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0