Om att röra sig rätt - räcker det?

Nu medan jag skrev förra blogginlägget tänkte jag mer på vad jag sa om att föra sig rätt. En del av detta är ju rimligtvis att röra sig rätt. Kanske jag är lite nojjig över det men som en - förhoppningsvis - framtida retoriker ser jag framför mig att detaljer som klädval, röst och kroppspråk kommer att påverka hur långt jag kan komma. Allt detta skapar ju ett intryck av mig som andra använder som referenspunkt när de tänker på mig. Då kanske det inte räcker med att vara jyste för att skapa det intryck som man vill skapa. Därmed kommer den retoriska frågan: rör jag mig på ett sådant sätt att jag med den kroppsspråk-"dialekten" kommer att komma dit jag kan nå, eller är det något i mitt sätt att föra mig som behöver utvecklas för att hjälpa mig till maximalt måluppfyllande?

--------------------------------------

Anledningen till att det är en retorisk fråga är att ni inte ska känna er pressade att svara på frågan. Det visar bara en viss fundering hos undertecknad. 

Och begreppet kroppsspråksdialekten använder jag för att kroppsspråk faktiskt kan bero på klass. Med hjälp av de ickeverbala signalerna kan man ju - teoretiskt sätt - skilja på underklass och överklass. Men andra mångfaldsenliga skillnader påverkar ju också kroppsspråket. Undrar om begreppet kroppsspråksdialekter kommer att bli ett vedertaget sociologiskt uttryck.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0