Jag känner en afrikan som jag aldrig träffat bättre än mina grannar

Jag läste en intressant ledare i sydsvenskan idag. Den handlade om hur nätsamhället påverkar våra liv. Vi kan genom facebook hålla koll på kamrater och vänner flera tusen mil bort, men samtidigt inte bli bjuden på grannfika. Och det stämmer in på mitt liv. Idag var det en lallare från Ghana - som jag aldrig någonsin träffat - som facebookchattade med mig. Han hade inte ens varit utanför Afrika så det var konstigt att han valt att bli kompis med just mig. Samtidigt som detta sker är min kontakt med de närmsta grannarna väldigt liten. Min närmsta granne är en gullig solstråle men henne pratar jag bara med om vi råkar gå förbi varandra på trapphuset. Den näst närmsta grannen är trevlig men jag är på min höjd endast tjenis mes henne. Och den tredje grannen har jag bara träffat en gång men då det var en fantastisk kårkväll minns jag inte vem hon var av alla de som jag mötte den kvällen. Så det känns inte som att man kan bjuda dem på fika, för att man är så långt ifrån dem. Nej, ibland känns det som att sådant ska ändras. Att man har bättre kontakt med de fysiskt närstående personer än de nätkompisar man har. Fram till dess ska jag bara fundera på hur en rekomendabel grannbjudning ser ut.

 ------------------------- 

Jag nämnde ju att odemokratiska aktivister är svin. Tyvärr var det en person som via sydsvenskan uppvisade sin (om jag ska vara konsekvent) svinaktighet. Hon sa nämligen att hon hade mer rätt än de Israelstödjande demostranterna att visa sina åsikter. Det betyder alltså att hon har mer demokratisk rättighet än andra att visa sina åsikter, och att hon därmed är mer lika än andra. Ett äkta svin - i all ära! (hårda ord, men jag måste ju vara konsekvent)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0