Enbart genom att föra sig väl vinner man livers tävling

Jag reflekterade över det här med att föra sig väl, kunna klara av etikettregler. Det är nämligen som så att det är in bestämda uppfattning att man måste kunna förhålla sig till de sociala reglerna för att komma dit man vill. Inte för att det finns en domare som bedömmer ens kunskap inom området, utan för att man då stöter sig mindre med andra människor än vad man annars skulle göra. Tänk er själva en person som inte alls bryr sig om den bryter några samspelsregler här och där. Denne kanske gör något som retar upp någon annan så mycket att det är det enda som den uppretade personen tänker på. En vit strumpa tar till exempel över energin, vilket gör att man tänker på försäljarens dåliga klädval istället för att lyssna till varför man ska köpa produkten i fråga. På samma sätt styr ens ordval, betoning, röstläge, uttal och annat sådant över andra personens intryck om en själv. Därför förbannar jag mig själv varje gång som jag inte lyckas anpassa mig tillräckligt väl vid olika situationer. Anledningen till detta är att om jag - trots min väldigt bestämda uppfattning - inte uppnår mina egna krav på mig själv uppstår ju inget annat än ren och skär besvikelse. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0