Jag är inte rädd för svininfluensan

Som ni nu alla säkert borde känna till är medias nuvarande älsklingskatastrof svininfluensan. Denna form av influensa hägrade i Mexico och har spridit sig till olika delar av världen. Pandemivarningen är extremt stor bland mediakanalerna, men jag tycker mest att det än så länge bara är skitsnack. Media vill ju alltid skriva om något som får människor att sluka innehållet och om det inte är finanskris får det bli influensa. För om man kritiskt granskar siffrorna får man klart för sig att överlevnadschansen är mycket hög. För det första; hur många av de som blivit smittade har dött? Inte många, så vitt jag vet. Hade inte över 1000 drabbats av sjukdomen, varav enbart sju personer är konfirmerade offer? Och för det andra; brukar inte vanliga sjukdomar spridas får land till land? Influensan är ju inte specefik i Sverige, och vinterkräksjukan emigrerar gärna till andra länder. Så även om WHO uppgraderat skalan till nivå sex är jag inte rädd. Visst, jag är kanske lite nervös (media gör mig inte alltför lugn), men då tänker jag på allt som jag skrivit här och då blir jag lugnare.

----------------------------------------

Förresten har jag njutit mycket av det vackra vädret. Det blev verkligen bara så att jag studerade lite utomhus, för att senare promenera till stan för ett par ärenden. Riktigt kanon alltså! Fast iofs finns en nackdel, och det är att sikten försämrades. Man ser inte allt folk som vinkar framför en när solen står mitt framför ögonen - eller hur man ska säga.

Men det är inte så att man vill träna på en bärande röst där ute. Det räcker med att göra det inomhus för då hör folk mig inte. För om folk hör mig blir jag liksom en slags predikare och förutom att klargöra hur viktig studentkåren är har jag faktiskt inget att säga som är så viktigt att jag inte ska tentaplugga.

Kommentarer
Postat av: Björn

Visst, jag håller med. Rapporteringen och katastrofvarningarna är som vanligt överdrivna. Men den influensa som skördade dödsoffer i massor 1918 började också som en relativt mild influensa för att frammot hösten slå till i en dödligare form.

2009-04-30 @ 10:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0