Ens val påverkar inte ödet. De påverkar framtiden

Just nu orsakas min huvudbry av den havsdjupa planchen som jag satte upp på väggen. Den meddelar oss nämligen att det är våra val, och inte tillfälligheterna, som påverkar vårt öde. Detta väckte en stark förundran hos mig, då jag alltid sett den fria viljan och ödet som två helt olika motpoler; som natt och dag som aldrig kan existera samtidigt. Ödet är ju, mig veterligen, ingenting annat än den bok som gudfader har skrivit i sin outgrundlighet. Vad som än händer har det stått skrivet någonstans, och vi kan inte påverka skeendet. Det är som de människor som på allvar hävdar att det var ödet som förde dem till deras mål. Vad man däremot glömmer bort att meddela sig själv är att man faktiskt har stått inför många svåra val under sitt liv, och att det är ens vals konsekvenser som har fört fram en till dagens mål. Den skrivna framtiden kunde absolut inte existera, eftersom livet skulle se annorlunda ut om man en gång hade valt alternativ B istället för A. Och därför anser jag, att planchens text är fel. Det är inte ödet som påverkas av ens val. Det är istället framtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0