Mediadrev på riktiga pirater - men varför nu?

Som en daglig läsare av Sydsvenskan följer jag piratjakten med stort intresse. Det är, av ett nyhetsläsande-perspektiv, intressant att läsa om Somalier kapar båtar och kräver astronomiska summor för sina kap. Dock undrar jag bara varför detta nyhetsintresse har skapats just nu. Själv minns jag när jag var liten och läste om pirater i någon föregångare till "Illustruerad Vetenskap". Där fanns det skrivet om de klassiska piraterna, och om deras liv - som på så många olika sätt skiljer sig från vad Jack Sparrow får uppleva. Samtidigt beskrevs det att de moderna piraterna mest håller till i fattiga länder, och att de har bytt sablar och stora fartyg mot snabbgående småbåtar och automatvapen. Och detta var för flera år sedan, vilket verkligen pekar på att problemet har funnits länge. Men varför gör man något åt saken först nu? Varför har media inte uppmärksammat det tidigare? Och vad är det för slags saker som politikerna, likt sina kollegor i filmen "Wag the Dog" dölja? Ja, det finns mycket att undra över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0