Allmänna kompetenser - ska man införa det?

Som en gammal kursplan-räv är jag mycket intresserad av FLÄR - alltså förväntade läroresultat. Detta, som examinatorn förväntar sig att jag ska kunna efter genomgången kurs, är ett antal kompetenser som jag måste tillängna mig. Av dessa finns ämnesrelaterade sådana, som man bör kunna för att klara av sitt ämne. Till exempel är det ju bra om en ekonom lär sig att ta hand om den löpande bokföringen. Men samtidigt finns det andra kompetenser som jag märker av allt för lite; nämligen allmänna sådana. Allmänna kompetenser är - enligt The Tuning Project -  ämnesöverskridande; och inte något som bara går att använda inom ekonomin. Ett exempel på detta är att hålla deadlines vilket både lärarstudenter och ekonomistuderande kan bli mer anställningsbara av att kunna. Så därför vill jag se fler FLÄR som examinerar allmänna kompetenser

-------------------------------------------------------------------------

ps. Mer ingående om dessa allmänna kompetenser kommer senare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0