Handelsrätten går rakt in i verkligheten

Jag trodde aldrig att handelsrätten skulle kunna användas i mitt privata liv. Men nu har det verkligen gått så långt att jag till och med ser juridiska problem framför mig när jag läser tidningar. Se bara på situationen när Stieg Larssons testamente blev funnet. Den skrevs för ett par decenier sedan, när han var i samma ålder som mig. Då hade han få ägodelar, och testamenterade bort dessa till (om jag förstod det rätt) ett kommunistförbund i Norrland. Problemet var att testamentet inte var bevittnat, vilket gjorde att det inte var giltigt. Var finner jag då den handelsrättsliga tillämpningen? ÄB 10:3, som handlar om så kallat holografiska testamenten. Dessa gäller bara i tre månader, och därefter förlorar den sin giltighet. Så handelsrätt är inte så dumt, trots allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0