Jag skulle vilja lära mig tala stockholmska

Jag köpte Wallenberg-dokumentären eftersom jag ansåg att det var inspirerande att se dessa framgångsrika näringslivtoppar. Om Jakob Wallenberg kan uppnå så många mål kan jag göra ett bättre jobb. Men dokumentären fick mig också att inse hur kul det skulle vara att tala stockholmska, eller möjligtvis rikssvenska. Den dialekten förstår alla och iom det kommer kommunikationen att flyta på. Därför har jag satt upp ett mål att lära mig prata stockholmska alternativt rikssvenska. Frågan är bara hur jag genomför det...

Kommentarer
Postat av: Dödsaren

Hm, kan vara nog så knepigt, men enklast är ju definitivt att spendera en längre tid med de människor man vill prata som. Dock är jag osäker på om jag vill sätta likhetstecken mellan rikssvenska och sk. stockholmska. Får man fråga vilken dialekt du talar om du tycker att folk har svårt att förstå dig?

2008-03-27 @ 14:30:00
URL: http://spritobandito.blogg.se
Postat av: jag

När jag talar om flytet menar jag det flyt som gör att allt man säger registreras blixtsnabbt tack vare överexponering via media. Kommer en skåning upp till STHLM kan du väl förstå att det uppstår ett visst brus i kommunikationen

Själv har jag en riktig blandning. Det har föranlett att jag fått höra flera gissningar. Nu senast ansåg nån att jag var från Småland =P

2008-03-27 @ 20:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0