Att betala för öppna dokument stinker rutten ost

Just nu befinner jag mig i skolan och slipar på min psykologiska c-uppsats. För att finna stoff till detta brukar jag besöka olika databaser. En av dem blev "Journal of Marketing Research" som man, föga förvånande, måste betala för att besöka. När jag, av ren exprimentlusta, såg en länk till en artikel, med titeln "Pay per view" kunde jag inte låta bli att öppna den därför att jag trodde att man skulle få en sedvanlig "uppge ditt visa-nummer för att se filen". Döm till min förvåning öppnades pdf-filen utan problem, vilket kan leda till att jag, eftersom jag befinner mig vid skolans dator, har orsakat en skuld till skolan. Detta gör mig både frustrerad och ilsken eftersom denna sida borde ha visat visa-nummers-listan innan jag besökte sidan. Sånt får inte förekomma!

ps. Nu i efterhand har jag uppmärksammat att skolan, tack vare att dess bibliotek prenumererar på den vetenskapliga tidsskriften, får en gratis-tillgång till sidans virutiella artikelsamling. Det betyder att jag inte längre behöver känna minsta antydan till oro. Därför ska jag ta chansen att med en vässad penna (ett använt tangentbord, med andra ord) meddela till alla skolans marknadsförare att den sidan är tillgänglig för alla som är intresserade.

pps. Priset för en artikel är svindlande. Det kostar 24 dollar att beställa hem en pdf-fil. Dollarraset i all ära - men man får ekonomisk svindel

Kommentarer
Postat av: Camilla

"Journal of Marketing Research" håller vi på med i vårt nuvarande arbete.. hehe

2008-03-26 @ 08:18:16
URL: http://camiiiilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0