Skam - att inte räcka till

Nyss läste jag en intressant betraktelse om ämnet skam (som finns att hämta här). Det handlar om att skammen skyddar värdefulla bitar av oss, särskilt när omständigheterna tvingar oss att förkasta våra innersta identiteter. Vi skäms för att vi skäms, och det enda sättet att förminska skammen är att blotta strupen och tala om sina upplevelser för någon. Det är, med andra ord, en svår sak.

Vad är det för sida som lär ut dessa texter? En psykoterapisida som marknadsför nyttan i att kontakta terepuetter. Tydligen ska texten om skam få oss läsare att öppna strupen för de enda som kan lyssna på oss; dyra terepuetter. Jag kontakter hällre mina vänner än att prata med psykoanalytiker.

Dock anser jag att texten om skam är riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0