Kärnkraftverk är en alltför kortsiktig lösning

I mitt förra inlägg refererade jag till ett visst test. Där fanns även frågan "anser du att man behöver bygga fler kärnkraftverk för att förminska utsläppet av växthusgaser"?. Svaret blev nej. Det beror på att kärnkraftverken är en alltför kortsiktig lösning. Dagens problem med dumpning (eller vad det egentligen heter) är alltför stora för att man ska känna sig säker. Därför anser jag att man inte ska bygga fler kärnkraftverk. Självklart tar jag i beaktning de positiva egenskaperna som denna energikälla för med sig, samt att de kan utvecklas för att bli ännu mindre problematiska. Men om man lade pengar på att forska fram kostnadseffektiva lösningar, såsom effektivare solkraft, skulle alla problem försvinna ur världen. Vi skulle då slippa dagens växthus- och kärnkraftsproblem och ändå få våra energibehov tillgodosedda. Detta är min vision.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0