"Forskarna ändrar aldrig sina teorier men guds ord är alltid detsamma" - eller är det verkligen så?

För ett tag sedan läste jag att fundementalisten Mike Huckubee (som förövrigt var med i den populära reklamsnutten mikechuchfacts) dissade evolutionen på grund av att dess förespråkare alltid ändrade teorier, men inte hans gud.

Därför ställer jag två frågor. Om det var så att gud skapade allt; vad kom då först? Människan eller djuren? Och får man äta kameler? Ja eller nej?

Den första frågan ställer jag eftersom bibeln inledningsvis förklarar att gud skapade människan efter djuren, för att i nästa kapitel hävda att djuren skapades efter människan. Fråga nummer två kommer från att gud, i 3 Mose kap 11 talar om vilka djur som man får, respektive inte får äta. Det går i stäck i stäv med att han tidigare, i 1 Mose kap 9. proklamerar att allt som lever och rör sig ska vara föda.

Detta är två snabba exempel men säger ändå mycket om en sådan logik.

Kommentarer
Postat av: pc

Det är inte alltid lätt att förstå Gud. Om Hon finns, var är Hon då. Hallå Gud du behövs här och nu.
Jag skrev själv ett inlägg häromdagen där jag ropade på Gud. Det blev ganska kul :-)

http://enbart.blogg.se/1199272382_enbart_gud_080102.html

/PC

2008-01-04 @ 09:29:28
URL: http://enbart.blogg.se
Postat av: Jag

Ditt inlägg får mig att tänka på ett av de oräknerligt antal problem som kantar ID; nämligen frågeställningen "vem skapade skaparen"?

2008-01-04 @ 17:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0