En insändare utan vett

Just när jag trodde att svenskar var förskonade från de evolutionsmotståndare som sammanfattar Darwinism med fördommar, läste jag ett skrattretande inlägg i Metro. Där baktalar psykologen och poeten Lars Folcke alla som tror på Big Bang teorin genom att hävda att vi ger uttryck för en "cynisk reduktionistisk materialistisk världsuppfattning"; att vi (stråmansvarning) tror att allt började med Big Band och att resten beror på slumpen. Vidare skriver han att man då glömmer bort en sökande verklighet som ett antal kända personer sägs ha upplevt. Det är skrattretande eftersom det finns många kristna, såsom Ken Ham, som tror på nåt sådant, fastän att de anser att Big Bang är mer rationalistisk än något annat.

Kommentarer
Postat av: Rob

Min syn på slumpen är att det inte är något godtyckligt skeende genom vilket alla vägar är möjliga att ta när som helst. Istället tror jag att slumpen är ett mänskligt påfund för att på något sätt förklara det som inte går att förklara genom att det är omöjligt att ha kunskap om alla relevanta fakta, det vill säga allt, som behövs för att grunda en åsikt om exempelvis vad som ska hända i framtiden. Slumpen ser jag alltså som något oförutsägbart, och inte något som mystiskt bara händer av sig själv.

2008-01-05 @ 11:16:55
URL: http://standardiserad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0