En trivial lärdom från redovisningskursen

En kurs i högskolevärlden ska alltid vara allmänbildande. Men ibland blir det så mycket att man fastnar i helt triviala tankebanor. Ett exempel på detta är att jag har börjat uppmärksamma pick-upper mer än normalt. Det har sitt ursprung i att min redovisningslärare talade fritt om momsen och nämnde att pick-upper - jämfört med vanliga miniskåpbilar - är momsfria. Orsaken till detta är att det finns en liten glipa mellan pick-uppens huvuddel och lastdel - vilket, av förklarliga skäl, saknas i skåpbilen. Ännu märkligare blir det ju när försäljare täcker för denna glipan med silikon för att göra den momsbeständig (eller vad det heter). Ibland lyckas det och ibland inte. Men skit samma: varje gång jag ser en pick-up är jag extra noga med att inspektera om den är momsfri eller ej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0