Läskiga filmer eller veka tittare?

En undersökning som presenteras i SVD offentligör vilka filmer och filmserier som sägs vara de mest skrämmande som gjorts. Föga förvånande är Excorsisten topprankad - vilket den i princip har varit sedan den gjordes [Jag själv tyckte dock att den omgjorda versionen enbart innehöll två scener som gick hjärtat att hoppa till]. Men det som överraskar mig är att The Shining ligger på tredje plats och att Hajen-filmerna (med hänsyn till plurol) placeras på femte plats. The Shining är ju knappast så skrämmande att det påverkat mitt liv alls. På sin höjd hade jag inte ens svårt att sova på natten efter att jag kollade igenom filmen. Hajen-filmerna är ju som en slalombacke; det går bara utför. Visst kan man knappt simma ut en längre bit förren en viss melodislinga börjar spelas upp i huvudet; men så skrämmande är ju filmerna inte [med tonvikt på den usla fjärde filmen] The Saw-filmerna däremot, med den psykopatiske mördaren Jigsaw, är bubblare i listan. Synd att jag aldrig sett dem.

Kommentarer
Postat av: noctivagus

Förr har jag gillat exorsisten men jag har tröttnat på den kristna fundamentalismen som sprids via filmer som exorsisten, omen etc... Nej tackar vet jag Alien. Underbar och stilbildande.

2007-10-29 @ 20:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0