The Last Samurai - eller att återinföra lansen som huvudvapen

Det var inte med glädje som jag beskådade den ytterst välgjorda filmen "The Last Samurai". Det beror på att regisören trots allt har lekt Michael Moore för att göra historien så känslomässigt spirituellt som möjligt.

För det första har historian förvanskats rejält. De europeska länderna, som egentligen ledde Japans modernisering, har ersatts av dagens kapitalistsymbol USA - vilket, dumt nog, visar att moderniseringen leddes av onda människor.

Och för det andra är det ologiskt att samuraierna, år 1877, undvek att använda gevär. Redan 10 år tidigare, i ett krig mellan konservatistiska och moderniserande krafter, använde båda sidorna gevär och galtling-guns. Att, som i filmen, idiotiskt storma fiendens starka led med inget farligare än en pilbåge är som att första världskrigets soldater skulle anfalla skyttegravarna med häst och lans. Sådant hederstänkande kostade miljontals människor livet i den tiden.

Allt detta gör att jag retar mig på filmen. Men trots detta påverkar det inte mitt slutbetyg, eftersom jag tyckte att filmen var enormt välgjord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0