Jag borde skriva en bok - om högskolans psykologilärdomar

Bland de saker som jag saknar i högskolevärlden är återkopllingen till gamla kurser viktigast. Det som jag lärde mig i en tidigare kurs försinner i perferin och kommer aldrig tillbaka. Kvar är bara några anteckningar som samlas i en präm.

Detta problem syns speciellt när jag reflekterar över vilka lärdomar som 60 högskolepoäng psykologi har gett mig. Trots en utomordentlig förståelse för moments olika delar, där jag sammanlänkade flera olika saker, återstår bara en bråkdel av vad jag en gång kunde. Jag har nästan glömt bort allt.

Men det är knappast något problem som betyder världens undergång. Istället är det en bra ursäkt att författa en bok. Gudmund, sociologiläraren, lärde mig hur ett sådant författarskap går till. Man läser igenom en bok och stryker under det viktigaste. När publikationen är färdigläst skriver man ned, ordagrant, alla understrykningar i datorn. Detta följs upp av att man skriver om dessa textpassager med egna ord. Självklart ska man inkludera ens egna erfarenherter i detta - annars skulle man aldrig visa hur bra man förstår författarens ord. 

Jag skulle i princip kunna öppna min "Advanced Social Psychology" (som är redigerad av  Tesser) och på måfå skriva om social ångest, och hur man - säkerligen - förminskar det problemet. Jag skulle även kunna beskriva att en god självkännedom gör att män blir mindre våldsamma mot kvinnor.

Det är mycket jobb som krävs till detta. Jag måste läsa alla artiklar och böcker som jag har fått kontakt med i skolan.

Men ändamålet helgar medlen; och jag kommer att minnas mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0