In vino veritas - kostar det så smakar det
SVD rapporterar att Caltechs företagsekonomiska institution testade hur vinets pris påverkar smaken [rapporten finns här]. Detta gjordes av att 21 människor fick smaka 15 glas av samma vin, fast med olika prisklasser. I vissa prover fanns rätt pris medan i andra viner användes en annan prisuppgift (som att det billigaste vinet syntes vara det dyraste vinet, och vice versa). Resultatet var att priset påverkar den subjektiva smakupplevelsen. Trots att man drack det billigaste vinet var det bäst i test eftersom prislappen ljög om att den var dyrast. Detta är en spännande slutsats eftersom priset verkligen tolkas som en kvalitetsindikator. I ett test såldes samma produkt i samma affär med tre olika prisklasser och det var mellanpriset som vann. Därför måste den externa kvaliteten vara stor i vintestet. Dock kan jag finna en ovidkommande variabel i den oberoende variabeln som kan förklara en del. . Ett av de fyra P:na - priset - påverkar ju en stor del men så även kostnaderna för att ta fram ett bättre vin. Enligt vad jag har sett skiljer sig 60-kronors-vin och 100-kronors-vin sig åt i smak och kvalitet och det måste ju vara en så kallad ovidkommande variabel. Även den beroende variabeln måste ha en annan förklaring eftersom det är njutning och inte smak som man testar. Dyrare viner behöver inte smaka bättre, men som jag skrev nyss innebär en bättre skördning att dess kvalitet kan bli bättre.
Kommentarer
Trackback